top of page
jani.webp

Oraksen hana- ja suihkuteknologia tukee kestävää kehitystä

Oras tuo älykkään teknologian kylpyhuoneisiin kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Uusi digitaalinen käsisuihku tarjoaa käyttäjälleen reaaliaikaista palautetta veden ja energian kulutuksesta – ilman sähköä tai paristoja. Innovaatio auttaa säästämään luonnonvaroja, rahaa ja ohjaa kohti vastuullisempaa arkea.

Helppoa ja kestävää:

Oras on tuonut hanoihin ja suihkuihin teknologiaa, jonka keihäänkärki on kestävän kehityksen edistäminen. Tuotekehityksessä yhtiö pyrkii veden ja energian säästöön sekä tuotteiden helppokäyttöisyyteen.


Oraksen kestävän kehityksen osaaminen on maailman huippua. Veden ja energian säästö on ollut Oraksen dna:ssa jo 1980-luvulta lähtien. Tällöin tulivat hanat, joissa on vedensäästöpainike. Myöhemmin Oras toi markkinoille vettä ja energiaa säästävät kosketusvapaat hanat.

Huhtikuussa 2021 Oras toi markkinoille digitaalisen käsisuihkun, jonka käyttäjä saa reaaliaikaista palautetta veden ja energian käytöstään. Digitaalinen käsisuihku pystyy itse tuottamaan tarvitsemansa energian vedestä. Suihku on helppo asentaa, eikä paristoja ja sähköä tarvita.

Digitaalisen käsisuihkun taustalla oli pitkä tutkimus- ja tuotekehitystyö

"Suihkusta siirtyy tieto bluetoothin avulla sovellukseen. Näin saadaan välittömästi tieto siitä, millaisia veden ja energian kuluttajia itse kukin olemme vertailuryhmään nähden," Oras Groupin tuoteryhmäjohtaja Juhani Lempinen kertoo.

"Käsisuihkun virtaama- ja lämpötilasensorit mittaavat kulutusta. Digitaalisen käsisuihkun avulla saa välittömästi tietää veden ja energiankulutuksen jokaisella suihkukerralla. Näin pystytään vaikuttamaan kuluttajan käyttäytymiseen," Lempinen jatkaa.

Sovellus mahdollistaa pitkäaikaisen kulutuksen seurannan ja tavoitteiden asettamisen

Digitaalisen käsisuihkun hinta on reilut 160 euroa, mutta kolmihenkinen perhe säästää suihkun hinnan jo vuodessa, tiivistää Lempinen. Tästä 160 eurosta vain 20–30 euroa on vesimaksua, yli 100 euroa kuluu veden lämmitykseen.

"Suomessa vedestä ei ole pulaa, mutta herättelemme kuluttajia erityisesti lämpimän käyttöveden osalta. Veden lämmittämiseen tarvitaan paljon energiaa, ja tämä energia menee viemäristä suoraan alas," Lempinen kertoo.

Pakko ei toimi – vaan välitön palaute

Tuotekehityksessä Oras Group tutkii tarkkaan kuluttajien käyttäytymistä. Juhani Lempinen kertoo, miten kuluttajien tottumuksia ja käyttötapoja saatiin muutettua ilman pakkoa.

"Emme halua, että meitä pakotetaan säästämään. Oras mahdollistaa säästämisen ja tarjoaa siihen työkalut, mutta jokainen päättää itse, muuttaako kulutustottumuksiaan vai ei. Urheiluranneke on vähän vastaavanlainen työkalu," sanoo Oras Groupin teknologiajohtaja Janne Rautavuori.

"Säästöjä syntyisi varmasti, jos löisimme vesiputket poikki ja toisimme sinkkiämpärit tilalle. Mutta tätä emme tietenkään halua. Paras tapa on vähentää hukkaa ja tätä kautta luoda säästöjä. Näin saavutamme parhaiten kestävän kehityksen tavoitteet," Rautavuori tiivistää.

Oras Group on tutkinut kulutuskäyttäytymistä. Pakko ei tuonut säästöjä, ei ainakaan pitkällä tähtäimellä, sen sijaan digitaalinen käsisuihku tuottaa tuloksia. Ihmiset haluavat asettaa itselleen tavoitteita. Jos kulutin tänään suihkussa 2 kilowattituntia, huomenna haluan kuluttaa vain 1,8 kilowattia.

"Digitaalisen käsisuihkun avulla annamme ihmisille välittömästi palautteen, paljonko he käyttivät suihkun aikana vettä ja energiaa," Rautavuori kertoo.

Kun tulos näkyy välittömästi, alamme automaattisesti säästää vettä ja energiaa. Säästöjä digitaalisen käsisuihkun avulla syntyy jopa 30 prosenttia, mutta yli 20 prosentin säästöt ovat aivan tavallisia. Lämmin vesi muodostaa jo yli 20 prosenttia suomalaisten kotitalouksien energian kokonaiskulutuksesta. Digitaalisen käsisuihkun avulla syntyneet säästöt ovat merkittäviä.

Oras pyrkii kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen kolmella tavalla:

1. Tuotteiden hiilijalanjälkeä pienennettävä koko elinkaaren ajaltaTuotteiden on oltava ekologisia, jotta ne elinkaarensa aikana kuluttaisivat mahdollisimman vähän vettä ja energiaa. Hanan tuotannossa syntyvä hiilijalanjälki on noin kymmenen prosentin luokkaa, hanan käytön aikana syntyvä hiilijalanjälki on loput 90 prosenttia.

2. Energian ja veden säästö tehtävä helpoksiOras haluaa herätellä ja sitouttaa kuluttajat kestävään elämäntyyliin tarjoamalla edistyksellisiä tuotteita ja palveluita. Uusi digitaalinen käsisuihku on esimerkki konkreettisesta työkalusta, jolla vaikutetaan vedenkulutukseen ja hiilijalanjälkeen.

3. Vastuulliset valmistusmateriaalitValmistusmateriaalien pitää olla turvallisia, kierrätettäviä ja ekologisia. Hanojen materiaaleista ei saa liueta epäpuhtauksia veteen.

Oraksen ratkaisut Lapissa – Vesianttila Oy

Vesianttila Oy myy ja asentaa Oras - vesiälykkäät kylpyhuone- ja keittiöratkaisut Rovaniemen ja Lapin alueella sekä tarvittaessa myös laadukkaat LVI- huollot ja korjaukset.

Ota yhteyttä - painikkeen kautta voit tiedustella tietoja tai pyytää tarjouksen.

Avainsanat: Uponor, Jäspi, Lämmitysjärjestelmät, putkiremontit, LVI-huoltopalvelut, lämmitysverkkoremontti, LVI- asennus rovaniemi, LVI-palvelut Rovaniemi

bottom of page